logo
دوره 1، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 94-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirdel G H, Mohammadi M. Integer programming methods for large-scale classroom assigment problem. Journal title 2017; 1 (4) :81-94
URL: http://jde.khu.ac.ir/article-1-54-fa.html
شیردل غلام حسن، محمدی مصطفی. روش برنامه‌ریزی عدد صحیح در مساله تخصیص کلاس درس در دانشگاه با مقیاس بزرگ. عنوان نشریه. 1395; 1 (4) :81-94

URL: http://jde.khu.ac.ir/article-1-54-fa.html


دانشگاه قم
چکیده:   (3431 مشاهده)

جدول زمان‌بندی دروس دوره­های دانشگاهی یک مسئله‌ی بزرگ تخصیص منابع است، که در آن‌هم زمان و هم‌مکان برای هر جلسه‌ی کلاس تعیین می‌شوند.که اکثر ادبیات‌های علمی راه‌حل کاملاً اکتشافی را مطرح می‌کنند. برخی از روش‌ها در مورد برنامه‌ریزی زمان‌بندی کلاس‌ها مطرح‌شده‌اند اما این روش‌ها تنها برای دانشگاه‌های کوچک یا یک بخش و گروه در دانشگاه بزرگ‌تر مطرح‌شده‌اند، برای دانشگاه‌های بزرگ باید تجزیه‌ای بین بخش­های آن صورت بگیرد و به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شود سپس آن را حل کنند که هم هزینه‌بر و هم‌زمان بر است و برای دانشگاه‌های بزرگ مناسب نیست. در این پژوهش به زمان‌بندی امتحانات با در نظر گرفتن اطلاعات( کلاس‌ها و امتحانات و ظرفیت کلاس‌ها و تعداد شرکت‌کنندگان امتحانات و ویژگی‌های خاص کلاس‌ها و امتحانات) به بررسی زمان‌بندی امتحانات در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین پرداخته شد. این پژوهش کاربردی و ازنظر روش کمی-ریاضی است و برای همه دانشگاه‌ها و مؤسسات کوچک و بزرگ برای یافتن جواب بهینه برای تخصیص امتحانات و دروس به کلاس‌ها به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به تجزیه بخش‌ها قابل‌استفاده است. همچنین این روش برای مسائل بزرگ منعطف است و در صرف زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. برای این منظور ابتدا مسئله با استفاده از الگوی برنامه­ریزی عدد صحیح[1] تعریف شد و سپس با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک[2] حل می‌شود. خروجی محاسبات عدد دودویی بود که تعلق امتحان به کلاس را تعریف می­کرد به‌طوری‌که هزینه تخصیص نادرست به صفر نزدیک شد.  

 

[1] Integer Programming

[2] Genetic Algorithms

متن کامل [PDF 767 kb]   (1230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/15 | پذیرش: 1395/10/28 | انتشار: 1395/12/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.