هدف این پژوهش بررسی تأثیر تصمیمات سنجیده مدیران (اهداف سود، انگیزهها و انتظارات مدیریتی) بر چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. دوره زمانی پژوهش، 1391-1385 بوده و 123 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تحلیل دادههای پژوهش، از مدلهای رگرسیونی چند متغیره ترکیبی/تلفیقی در سطح کل شرکتها در نرمافزار اقتصادسنجی EViews 6 استفاده شده است. متغیرهای مستقل (توضیحی) استفاده شده در این پژوهش عبارتند از تغییر در لگاریتم فروش (رشد فروش)، متغیر مجازی کاهش فروش، شدت داراییها (عامل تعدیلی هزینهها)، اجتناب از زیان (اهداف سود)، انتظارات خوشبینانه و بدبینانه (انتظارات مدیریتی) و همچنین جریان نقد آزاد (عامل انگیزشی مدیریت). متغیر وابسته این پژوهش، تغییر در لگاریتم هزینههای عملیاتی (رشد هزینههای عملیاتی) است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |