logo
دوره 3، شماره 9 - ( 7-1398 )                   جلد 3 شماره 9 صفحات 159-139 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Proposing a Bi-objective Model Based on AHP Approach for a University Course Time Tabling Problem Considering Professors Satisfaction: A Case Study. Journal title 2019; 3 (9) :139-159
URL: http://jde.khu.ac.ir/article-1-96-fa.html
بهنامیان جواد، آقابابایی بهاره، نوبری آرش. ارائه مدلی دو هدفه برای حل مسألۀ زمانبندی کلاس‌های دانشگاهی با در نظر گرفتن رضایتمندی اساتید: مطالعۀ موردی. عنوان نشریه. 1398; 3 (9) :139-159

URL: http://jde.khu.ac.ir/article-1-96-fa.html


دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (1218 مشاهده)
مسألۀ زمانبندی کلاس‏های دانشگاهی از جمله مسائلی است که اخیراً به صورت قابل ملاحظه‏ای مورد توجه دانشگاه‏ها و گروه‏های آموزشی قرار گرفته است. در این مقاله، مدلی دو هدفه برای یک مسألۀ زمانبندی کلاس‏های درسی ارائه شده است که از یک طرف به دنبال کمینه‏سازی هزینۀ تخصیص دروس به اساتید در کلاس‏های موجود و در دوره‏های زمانی از روزهای مختلف هفته است و از طرف دیگر سعی دارد با کیمنه‏سازی مجموع زمان بیکاری اساتید در محیط دانشگاه، رضایتمندی اساتید را که همواره مورد توجه بوده است، افزایش دهد. همچنین در این مقاله، به منظور در نظر گرفتن هزینه‏های تخصیص دروس برخلاف مطالعات گذشته که مقادیری از پیش تعیین شده برای این ضرایب در نظر می‏گرفتند از رویکرد تحلیل سلسله‏مراتبی استفاده شده است که گروه‏های آموزشی تصمیم‏گیرنده را قادر می‏سازد تا معیارهای مختلفی را برای اندازه‏گیری ضریب هزینه‏های تخصیص در نظر بگیرند. در نهایت به منظور بررسی کارایی مدل پیشنهادی یک مطالعۀ موردی بر روی دپارتمان مهندسی صنایع دانشگاه بوعلی سینا همدان مورد انجام شده است. رویکرد مذکور امکان ایجاد اولویت میان روزهای هفته، دوره‏های زمانی در طول روز، کلاس‏های درس و حتی اساتید ارائه دهنده را فراهم می‏آورد. بعلاوه با استفاده از این رویکرد می‏توان فاصلۀ خالی بین ارائۀ کلاس‏های درس را کاهش داد و جابجایی دانشجویان میان کلاس‏ها را نیز به حداقل مقدار خود می‏رسد.

 
متن کامل [PDF 1143 kb]   (683 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1398/8/18 | انتشار: 1399/10/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.