این پژوهش درصدد است به بررسی و شناخت علل مقاومت کاربران به ویژه کاربران نهایی در برابر پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی جدید پرداخته و دلایل بروز رفتارهایی را مشخص نماید که بر اساس آن بتواند پدیده تغییر را در سازمان، مدیریت نماید. هدف اصلی این پژوهش کسب درک جامع نسبت به پدیده مقاومت کاربران در برابر سیستمهای اطلاعاتی جدید با استفاده از مدل پیشنهادی پژوهش می باشد. این مدل کمک می کند کاربران بر اساس ارزیابی خود از تغییرات مطرح شده، مقاومت خود را کاهش دهند. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانک انصار در استان تهران که مجموعاً 137 نفر است، می باشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 101 نفر انتخاب شد و بر اساس پرسشنامههای توزیع شده، 97 پرسشنامه جمعآوری گردید
. با استفاده از نظریهها و مدلهای موجود در زمینه مقاومت کاربران و پذیرش فناوریهای جدید، مدل جدیدی توسعه داده شد و از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد
Smart PLS، به تجزیه و تحلیل دادهها و همچنین آزمون فرضیهها پرداخته شد. در این تحقیق این نتیجه حاصل شد که خودکارآمدی برای تغییر، بیشترین تأثیر را بر مقاومت کاربران دارد. همچنین، پشتیبانی سازمانی، ارزشهای ادراک شده و هزینههای انتقال از سایر عوامل اصلی تأثیرگذار در مقاومت کاربران به حساب میآید. به علاوه، زمانی که کاربران احساس کنند که سازمان در قبال آنها ناعادلانه رفتار میکنند، نسبت به این رفتارها، واکنش نشان داده و در برابر تغییر جدید مقاومت مینمایند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/8 | پذیرش: 1396/8/8 | انتشار: 1396/8/8