Asghari zade E A, Keshavarz gharib M, Ahmadi H. Does the brand experience lead to brand commitment? A mediating and moderating model of perceived brand enthusiasm and brand ethics.. Journal title 2021; 3 (10) :7-34
URL:
http://jde.khu.ac.ir/article-1-135-fa.html
اصغری زاده عزت اله، کشاورز غریب مهدی، احمدی هادی. آیا تجربه برند به تعهد برند منجر میشود؟ یک مدل میانجی و تعدیلگر از اشتیاق به برند و اخلاق برند ادراکشده. عنوان نشریه. 1400; 3 (10) :7-34
URL: http://jde.khu.ac.ir/article-1-135-fa.html
کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد واحد ابهر، ایران
چکیده: (1752 مشاهده)
چکیده :
در بازار روزافزون رقابتی و پویا امروزی، دستیابی به تعهد برند یکی از اهداف نهایی هر برندی است. با توجه به اهمیت بیشتر درک اخلاقی برند و مزایای نمادین آن از نگاه مشتریان، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تجربه برند بر تعهد برند با نقش میانجی اشتیاق متعادل و اشتیاق وسواس گونه به برند و نقش تعدیلگر اخلاق برند ادراکشده مشتریان بیمه دانا میپردازد. پژوهش حاضر، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است. نمونه آماری این پژوهش 387 نفر از مشتریان بیمه دانا که بر اساس رابطه کوکران تعیین و بهروش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامههای استاندارد جمعآوری شد. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمونهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازهگیری شدند، سپس برازش کلی مدل پژوهش سنجیده شد. تحلیل دادهها نشان داد که تجربه برند بر تعهد به برند، اشتیاق متعادل و اشتیاق وسواس گونه به برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. از سوی دیگر آزمون واف نشان داد که تقریباً بیش از 19درصد از اثر کل تجربه برند بر تعهد به برند بهصورت غیرمستقیم توسط متغیر میانجی اشتیاق متعادل و وسواس گونه به برند تبیین میشود همچنین یافتههای حاصل از آزمون نشان از شدت ضعیف اثر تعدیلی اخلاق برند ادراکشده در رابطه علی بین تجربه برند با اشتیاق معمولی به برند در این پژوهش دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/13 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/6/10