دوره 1، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 94-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه قم
چکیده:   (3164 مشاهده)

جدول زمان‌بندی دروس دوره­های دانشگاهی یک مسئله‌ی بزرگ تخصیص منابع است، که در آن‌هم زمان و هم‌مکان برای هر جلسه‌ی کلاس تعیین می‌شوند.که اکثر ادبیات‌های علمی راه‌حل کاملاً اکتشافی را مطرح می‌کنند. برخی از روش‌ها در مورد برنامه‌ریزی زمان‌بندی کلاس‌ها مطرح‌شده‌اند اما این روش‌ها تنها برای دانشگاه‌های کوچک یا یک بخش و گروه در دانشگاه بزرگ‌تر مطرح‌شده‌اند، برای دانشگاه‌های بزرگ باید تجزیه‌ای بین بخش­های آن صورت بگیرد و به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شود سپس آن را حل کنند که هم هزینه‌بر و هم‌زمان بر است و برای دانشگاه‌های بزرگ مناسب نیست. در این پژوهش به زمان‌بندی امتحانات با در نظر گرفتن اطلاعات( کلاس‌ها و امتحانات و ظرفیت کلاس‌ها و تعداد شرکت‌کنندگان امتحانات و ویژگی‌های خاص کلاس‌ها و امتحانات) به بررسی زمان‌بندی امتحانات در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین پرداخته شد. این پژوهش کاربردی و ازنظر روش کمی-ریاضی است و برای همه دانشگاه‌ها و مؤسسات کوچک و بزرگ برای یافتن جواب بهینه برای تخصیص امتحانات و دروس به کلاس‌ها به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به تجزیه بخش‌ها قابل‌استفاده است. همچنین این روش برای مسائل بزرگ منعطف است و در صرف زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. برای این منظور ابتدا مسئله با استفاده از الگوی برنامه­ریزی عدد صحیح[1] تعریف شد و سپس با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک[2] حل می‌شود. خروجی محاسبات عدد دودویی بود که تعلق امتحان به کلاس را تعریف می­کرد به‌طوری‌که هزینه تخصیص نادرست به صفر نزدیک شد.  

 

[1] Integer Programming

[2] Genetic Algorithms

متن کامل [PDF 767 kb]   (1038 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/15 | پذیرش: 1395/10/28 | انتشار: 1395/12/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.