Journal title
عنوان نشریه
Journal of Decision Engineering
Literature & Humanities
http://jde.khu.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
3
9
online
1
fulltext
fa
شاخص رقابتپذیری جهانی (GCI) و طبقهبندی کشورها براساس معیارهای اخلاقی
Business ethics, corporate ethics, Competitive Global Index (CGI) and Classification of countries based on Ethical features
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
در میان جنبه­های مختلف مسائل بشری، اخلاق و اخلاقیات همواره از جایگاه ویژه­ای برخوردار بوده است و بررسی­های اقتصادی از آغاز بر نقش اخلاق در تبیین و تنظیم نظریه­های اقتصادی تاکید داشته و علم اقتصاد در بستر فلسفه اخلاق متولد شده است. با توجه به این ارتباط، هدف این تحقیق رتبه­بندی 144 کشور از لحاظ اخلاقی و براساس اطلاعات نمره شاخص رقابتپذیری جهانی (<span dir="LTR">GCI</span>) می­باشد. اگر چه کمیسازی مفاهیم اخلاقی با دشواریها و محدودیتهایی همراه است لیکن این تحقیق روش و چارچوبی را برای رتبهبندی کشورها از نظر اخلاقی و بر پایه شاخص رقابتپذیری جهانی ارایه میکند. اطلاعات و معیارهای لازم از پایگاه اطلاعاتی شاخص رقابتپذیری جهانی برای سال 2013-2015، استخراج شده و کشورها از لحاظ اخلاقی در 5 زیرمجموعه بررسی شدهاند، که شامل اخلاقیات فردی- اخلاق شرکتی و جمعی کوچک – اخلاق شبکهای و اجتماعی (اخلاق کسب و کار) – اخلاق تصمیمگیران – و مجموع اخلاقیات است. این مطالعه با استفاده از روش داده­کاوی و الگوریتم میانگین <span dir="LTR">k</span> انجام شده است.<br>
نتایج نشان میدهد که کشورهای توسعهیافته رتبههای بهتری از کشورهای در حال توسعه دارند. در این میان، ایران در حوزه اخلاق فردی و اخلاق شبکه­ای و اجتماعی رتبه 2 و در اخلاق شرکتی و جمعی کوچک و اخلاق تصمیمگیران رتبه 4 را به خود اختصاص داده است. به این معنی ایرانیان در بعد فردی اخلاق اقتصادی بهتری را به نمایش میگذارند تا بعد شرکتی و اجتماعی. مالزی که نمونه­ای از کشورهای اسلامی است در همه­ی حوزه­ها، جز اخلاق فردی، رتبه 1 را کسب کرده است.<br>
در مجموع این مطالعه نشان داد که در این حوزه، خلاء مطالعاتی در کشور وجود دارد و علاوه بر آن، به نظر میرسد مطالعاتی از این دست بتواند بخشی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی کشورها را توضیح دهد. چیزی که تاکنون، کمتر بدان پرداخته شده است.<br>
در میان جنبه­های مختلف مسائل بشری، اخلاق و اخلاقیات همواره از جایگاه ویژه­ای برخوردار بوده است و بررسی­های اقتصادی از آغاز بر نقش اخلاق در تبیین و تنظیم نظریه­های اقتصادی تاکید داشته و علم اقتصاد در بستر فلسفه اخلاق متولد شده است. با توجه به این ارتباط، هدف این تحقیق رتبه­بندی 144 کشور از لحاظ اخلاقی و براساس اطلاعات نمره شاخص رقابتپذیری جهانی (<span dir="LTR">GCI</span>) می­باشد. اگر چه کمیسازی مفاهیم اخلاقی با دشواریها و محدودیتهایی همراه است لیکن این تحقیق روش و چارچوبی را برای رتبهبندی کشورها از نظر اخلاقی و بر پایه شاخص رقابتپذیری جهانی ارایه میکند. اطلاعات و معیارهای لازم از پایگاه اطلاعاتی شاخص رقابتپذیری جهانی برای سال 2013-2015، استخراج شده و کشورها از لحاظ اخلاقی در 5 زیرمجموعه بررسی شدهاند، که شامل اخلاقیات فردی- اخلاق شرکتی و جمعی کوچک – اخلاق شبکهای و اجتماعی (اخلاق کسب و کار) – اخلاق تصمیمگیران – و مجموع اخلاقیات است. این مطالعه با استفاده از روش داده­کاوی و الگوریتم میانگین <span dir="LTR">k</span> انجام شده است.<br>
نتایج نشان میدهد که کشورهای توسعهیافته رتبههای بهتری از کشورهای در حال توسعه دارند. در این میان، ایران در حوزه اخلاق فردی و اخلاق شبکه­ای و اجتماعی رتبه 2 و در اخلاق شرکتی و جمعی کوچک و اخلاق تصمیمگیران رتبه 4 را به خود اختصاص داده است. به این معنی ایرانیان در بعد فردی اخلاق اقتصادی بهتری را به نمایش میگذارند تا بعد شرکتی و اجتماعی. مالزی که نمونه­ای از کشورهای اسلامی است در همه­ی حوزه­ها، جز اخلاق فردی، رتبه 1 را کسب کرده است.<br>
در مجموع این مطالعه نشان داد که در این حوزه، خلاء مطالعاتی در کشور وجود دارد و علاوه بر آن، به نظر میرسد مطالعاتی از این دست بتواند بخشی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی کشورها را توضیح دهد. چیزی که تاکنون، کمتر بدان پرداخته شده است.<br>
<p style="margin-left:36.0pt;"><strong>Context:</strong> Among the various aspects of human problems, morality and ethics have a special position. From the beginning, economic review have emphasized</p>
<p style="margin-left:36.0pt;">the role of ethics on explaining and setting ­up economic theory. According to the association,purpose of research is 144 country categorized based on Global Competitiveness Index.</p>
<p style="margin-left:36.0pt;"><strong>Method:</strong> In this research based on the extracted feature from competitive global</p>
<p style="margin-left:36.0pt;"> index, classification countries are considered in 144 countries while ethical</p>
<p style="margin-left:36.0pt;">features is divided in 5 subsets which is defined Individual , small groups ,</p>
<p style="margin-left:36.0pt;">Business ,and king ethics and all of the subsets. This study is executed on data</p>
<p style="margin-left:36.0pt;">mining which is K means algorithm.</p>
<p style="margin-left:36.0pt;"><strong>Finding</strong>: rank of Iran is second in personal and Social network ethics ,and is</p>
<p style="margin-left:36.0pt;"> fourth in Corporate and small group and rulers ethics and Morality . rank of</p>
<p style="margin-left:36.0pt;">Developed countries e.g. America and Britain is first in Morality ,and Malaysia</p>
<p style="margin-left:36.0pt;">which is Islamic country is first in all categorize except personal ethic.</p>
<p style="margin-left:36.0pt;"><strong>Results:</strong> The results show that the developed countries from the developing world have better grades.result of this research is categrized countries based on ethics nevertheless such studies can help explain to growth and economic development causes.</p>
اخلاق شرکتی, اخلاق اجتماعی, اخلاق کسب و کار, رتبهبندی اخلاقی
Business Ethics, corporate ethics, Social ethics, Ethics and Economics, Ethical Ranking,
103
138
http://jde.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-1&slc_lang=fa&sid=1
Towhid
Firoozan Sarnaghi
توحید
فیروزان سرنقی
t.firoozan@khu.ac.ir
10031947532846001022
10031947532846001022
Yes
Faculty of Managment
دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
فاطمه
احمدزاده
f.ahmadzadeh920@gmail.com
10031947532846001023
10031947532846001023
No