TY - JOUR T1 - Business ethics, corporate ethics, Competitive Global Index (CGI) and Classification of countries based on Ethical features TT - شاخص رقابت‌پذیری جهانی (GCI) و طبقه‌بندی کشورها براساس معیارهای اخلاقی JF - khu-jde JO - khu-jde VL - 3 IS - 9 UR - http://jde.khu.ac.ir/article-1-70-fa.html Y1 - 2019 SP - 103 EP - 138 KW - Business Ethics KW - corporate ethics KW - Social ethics KW - Ethics and Economics KW - Ethical Ranking N2 - در میان جنبه­های مختلف مسائل بشری، اخلاق و اخلاقیات همواره از جایگاه ویژه­ای برخوردار بوده است و بررسی­های اقتصادی از آغاز بر نقش اخلاق در تبیین و تنظیم نظریه­های اقتصادی تاکید داشته و علم اقتصاد در بستر فلسفه اخلاق متولد شده است. با توجه به این ارتباط، هدف این تحقیق رتبه­بندی 144 کشور از لحاظ اخلاقی و براساس اطلاعات نمره شاخص رقابت‌پذیری جهانی (GCI) می­باشد. اگر چه کمی‌سازی مفاهیم اخلاقی با دشواری‌ها و محدودیت‌هایی همراه است لیکن این تحقیق روش و چارچوبی را برای رتبه‌بندی کشورها از نظر اخلاقی و بر پایه شاخص رقابت‌پذیری جهانی ارایه می‌کند. اطلاعات و معیارهای لازم از پایگاه اطلاعاتی شاخص رقابت‌پذیری جهانی برای سال 2013-2015، استخراج شده و کشورها از لحاظ اخلاقی در 5 زیرمجموعه بررسی شده‌اند، که شامل اخلاقیات فردی- اخلاق شرکتی و جمعی کوچک – اخلاق شبکه‌ای و اجتماعی (اخلاق کسب و کار) – اخلاق تصمیم‌گیران – و مجموع اخلاقیات است. این مطالعه با استفاده از روش داده­کاوی و الگوریتم میانگین k انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته رتبه‌های بهتری از کشورهای در حال توسعه دارند. در این میان، ایران در حوزه اخلاق فردی و اخلاق شبکه­ای و اجتماعی رتبه 2 و در اخلاق شرکتی و جمعی کوچک و اخلاق تصمیم‌گیران رتبه 4 را به خود اختصاص داده است. به این معنی ایرانیان در بعد فردی اخلاق اقتصادی بهتری را به نمایش می‌گذارند تا بعد شرکتی و اجتماعی. مالزی که نمونه­ای از کشورهای اسلامی است در همه­ی حوزه­ها، جز اخلاق فردی، رتبه 1 را کسب کرده است. در مجموع این مطالعه نشان داد که در این حوزه، خلاء مطالعاتی در کشور وجود دارد و علاوه بر آن، به نظر می‌رسد مطالعاتی از این دست بتواند بخشی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی کشورها را توضیح دهد. چیزی که تاکنون، کمتر بدان پرداخته شده است. در میان جنبه­های مختلف مسائل بشری، اخلاق و اخلاقیات همواره از جایگاه ویژه­ای برخوردار بوده است و بررسی­های اقتصادی از آغاز بر نقش اخلاق در تبیین و تنظیم نظریه­های اقتصادی تاکید داشته و علم اقتصاد در بستر فلسفه اخلاق متولد شده است. با توجه به این ارتباط، هدف این تحقیق رتبه­بندی 144 کشور از لحاظ اخلاقی و براساس اطلاعات نمره شاخص رقابت‌پذیری جهانی (GCI) می­باشد. اگر چه کمی‌سازی مفاهیم اخلاقی با دشواری‌ها و محدودیت‌هایی همراه است لیکن این تحقیق روش و چارچوبی را برای رتبه‌بندی کشورها از نظر اخلاقی و بر پایه شاخص رقابت‌پذیری جهانی ارایه می‌کند. اطلاعات و معیارهای لازم از پایگاه اطلاعاتی شاخص رقابت‌پذیری جهانی برای سال 2013-2015، استخراج شده و کشورها از لحاظ اخلاقی در 5 زیرمجموعه بررسی شده‌اند، که شامل اخلاقیات فردی- اخلاق شرکتی و جمعی کوچک – اخلاق شبکه‌ای و اجتماعی (اخلاق کسب و کار) – اخلاق تصمیم‌گیران – و مجموع اخلاقیات است. این مطالعه با استفاده از روش داده­کاوی و الگوریتم میانگین k انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته رتبه‌های بهتری از کشورهای در حال توسعه دارند. در این میان، ایران در حوزه اخلاق فردی و اخلاق شبکه­ای و اجتماعی رتبه 2 و در اخلاق شرکتی و جمعی کوچک و اخلاق تصمیم‌گیران رتبه 4 را به خود اختصاص داده است. به این معنی ایرانیان در بعد فردی اخلاق اقتصادی بهتری را به نمایش می‌گذارند تا بعد شرکتی و اجتماعی. مالزی که نمونه­ای از کشورهای اسلامی است در همه­ی حوزه­ها، جز اخلاق فردی، رتبه 1 را کسب کرده است. در مجموع این مطالعه نشان داد که در این حوزه، خلاء مطالعاتی در کشور وجود دارد و علاوه بر آن، به نظر می‌رسد مطالعاتی از این دست بتواند بخشی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی کشورها را توضیح دهد. چیزی که تاکنون، کمتر بدان پرداخته شده است. M3 10.52547/jde.3.9.103 ER -