دوره 2، شماره 8 - ( 6-1398 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 32-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه رجا
چکیده:   (1937 مشاهده)
شرکت‌های بیمه، از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی هر کشوری و پشتیبانی‌کننده سایر نهادهای اقتصادی‌اند که عملکرد مناسب آن‌ها نقش موثری در رونق اقتصاد دارد. هدف این پژوهش رتبه‌بندی شعب شرکت بیمه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره می‌باشد. نمونه مورد استفاده در این مطالعه شامل 30 شعبه مراکز استان شرکت بیمه پارسیان است. هم‌چنین در زمینه استخراج معیارهای رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری آن‌ها از کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه نظرسنجی شده است. در گام نخست مطالعات مشابه مرور گردید و با کمک خبرگان، 29 شاخص تأثیرگذار در چارچوب کارت امتیازی متوازن استخراج گردید. این شاخص‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در چهار بعد کارت امتیازی متوازن شامل مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری به 15 شاخص نهایی تقلیل یافت. سپس با کمک فرایند تحلیل شبکه‌ای به شاخص‌های نهایی وزن داده شده و در نهایت با استفاده از روش پرامتی، شعب مورد بررسی رتبه‌بندی شده‌اند. براساس نتایج حاصل از پژوهش، دو بعد مشتری و مالی دارای اهمیت بیشتری هستند. هم‌چنین دو شاخص سهم شعبه از حق بیمه صادره و سود عملیاتی شعبه نسبت به کل شرکت، نقش اساسی در رشد شعب بیمه دارند. براین اساس دو شعبه AC027 و AC030، دارای رتبه اول و دوم هستند.
متن کامل [PDF 863 kb]   (1659 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/6 | پذیرش: 1397/10/10 | انتشار: 1398/6/23

فهرست منابع
1. Chen, S. Y., and Lu, C. C. (2014). "Assessing the competitiveness of insurance corporations using fuzzy correlation analysis and improved fuzzy modified TOPSIS". Expert Systems, 3, 392-404. doi:10.1111/ exsy.12099. [DOI:10.1111/exsy.12099]
2. Eilat, H., Golany, B., Shtub, A., (2008). "R&D project evaluation: An Integrated DEA and balanced scorecard approach". OMEGA, Vol. 36. pp. 895-912. [DOI:10.1016/j.omega.2006.05.002]
3. Kaplan, R. S. and Norton, P. D. (2007). "Using the balanced scorecard as a strategic management system". Harvard Business Press, Vol. 85, pp. 1-14.
4. Kazemi, M. And Farajzadeh, S.(2016). "Application of combinational approach of FAHP and PROMETHEE in the insurance branches ranking". International Journal of Procurement Management, Vol. 9, pp. 548-567. [DOI:10.1504/IJPM.2016.078691]
5. Ksenija, K, Boris, D, Snezana, K and Sladjana, B. (2017). "Analysis of the efficiency of insurance companies in Serbia using the fuzzy AHP and TOPSIS methods". Economic Research-Ekonomska Istrazivanja, Vol. 30, pp. 550-565. [DOI:10.1080/1331677X.2017.1305786]
6. Marr, B. Schiume, G. (2003). "Business performance management: Past, Present and future". management decision, Vol. 41, pp. 680-687. [DOI:10.1108/00251740310496198]
7. Yang, Z. (2006). "A two-stage DEA model to evaluate the overall performance of Canadian life and health insurance companies". Mathmatical and Computer Modelling, Vol. 43, pp. 910-919. [DOI:10.1016/j.mcm.2005.12.011]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.