Firoozan Sarnaghi T. Business ethics, corporate ethics, Competitive Global Index (CGI) and Classification of countries based on Ethical features. Journal title 2019; 3 (9) :103-138
URL:
http://jde.khu.ac.ir/article-1-70-fa.html
دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
چکیده: (2887 مشاهده)
در میان جنبههای مختلف مسائل بشری، اخلاق و اخلاقیات همواره از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است و بررسیهای اقتصادی از آغاز بر نقش اخلاق در تبیین و تنظیم نظریههای اقتصادی تاکید داشته و علم اقتصاد در بستر فلسفه اخلاق متولد شده است. با توجه به این ارتباط، هدف این تحقیق رتبهبندی 144 کشور از لحاظ اخلاقی و براساس اطلاعات نمره شاخص رقابتپذیری جهانی (GCI) میباشد. اگر چه کمیسازی مفاهیم اخلاقی با دشواریها و محدودیتهایی همراه است لیکن این تحقیق روش و چارچوبی را برای رتبهبندی کشورها از نظر اخلاقی و بر پایه شاخص رقابتپذیری جهانی ارایه میکند. اطلاعات و معیارهای لازم از پایگاه اطلاعاتی شاخص رقابتپذیری جهانی برای سال 2013-2015، استخراج شده و کشورها از لحاظ اخلاقی در 5 زیرمجموعه بررسی شدهاند، که شامل اخلاقیات فردی- اخلاق شرکتی و جمعی کوچک – اخلاق شبکهای و اجتماعی (اخلاق کسب و کار) – اخلاق تصمیمگیران – و مجموع اخلاقیات است. این مطالعه با استفاده از روش دادهکاوی و الگوریتم میانگین k انجام شده است.
نتایج نشان میدهد که کشورهای توسعهیافته رتبههای بهتری از کشورهای در حال توسعه دارند. در این میان، ایران در حوزه اخلاق فردی و اخلاق شبکهای و اجتماعی رتبه 2 و در اخلاق شرکتی و جمعی کوچک و اخلاق تصمیمگیران رتبه 4 را به خود اختصاص داده است. به این معنی ایرانیان در بعد فردی اخلاق اقتصادی بهتری را به نمایش میگذارند تا بعد شرکتی و اجتماعی. مالزی که نمونهای از کشورهای اسلامی است در همهی حوزهها، جز اخلاق فردی، رتبه 1 را کسب کرده است.
در مجموع این مطالعه نشان داد که در این حوزه، خلاء مطالعاتی در کشور وجود دارد و علاوه بر آن، به نظر میرسد مطالعاتی از این دست بتواند بخشی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی کشورها را توضیح دهد. چیزی که تاکنون، کمتر بدان پرداخته شده است.
در میان جنبههای مختلف مسائل بشری، اخلاق و اخلاقیات همواره از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است و بررسیهای اقتصادی از آغاز بر نقش اخلاق در تبیین و تنظیم نظریههای اقتصادی تاکید داشته و علم اقتصاد در بستر فلسفه اخلاق متولد شده است. با توجه به این ارتباط، هدف این تحقیق رتبهبندی 144 کشور از لحاظ اخلاقی و براساس اطلاعات نمره شاخص رقابتپذیری جهانی (GCI) میباشد. اگر چه کمیسازی مفاهیم اخلاقی با دشواریها و محدودیتهایی همراه است لیکن این تحقیق روش و چارچوبی را برای رتبهبندی کشورها از نظر اخلاقی و بر پایه شاخص رقابتپذیری جهانی ارایه میکند. اطلاعات و معیارهای لازم از پایگاه اطلاعاتی شاخص رقابتپذیری جهانی برای سال 2013-2015، استخراج شده و کشورها از لحاظ اخلاقی در 5 زیرمجموعه بررسی شدهاند، که شامل اخلاقیات فردی- اخلاق شرکتی و جمعی کوچک – اخلاق شبکهای و اجتماعی (اخلاق کسب و کار) – اخلاق تصمیمگیران – و مجموع اخلاقیات است. این مطالعه با استفاده از روش دادهکاوی و الگوریتم میانگین k انجام شده است.
نتایج نشان میدهد که کشورهای توسعهیافته رتبههای بهتری از کشورهای در حال توسعه دارند. در این میان، ایران در حوزه اخلاق فردی و اخلاق شبکهای و اجتماعی رتبه 2 و در اخلاق شرکتی و جمعی کوچک و اخلاق تصمیمگیران رتبه 4 را به خود اختصاص داده است. به این معنی ایرانیان در بعد فردی اخلاق اقتصادی بهتری را به نمایش میگذارند تا بعد شرکتی و اجتماعی. مالزی که نمونهای از کشورهای اسلامی است در همهی حوزهها، جز اخلاق فردی، رتبه 1 را کسب کرده است.
در مجموع این مطالعه نشان داد که در این حوزه، خلاء مطالعاتی در کشور وجود دارد و علاوه بر آن، به نظر میرسد مطالعاتی از این دست بتواند بخشی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی کشورها را توضیح دهد. چیزی که تاکنون، کمتر بدان پرداخته شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/11 | پذیرش: 1398/6/9 | انتشار: 1398/7/10