پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شاخص فضای کسبوکار و ابعاد فعالیتهای کارآفرینانه بر اساس الگوی دیدهبان جهانی کارآفرینی میپردازد. رویکرد پژوهش اقتصادسنجی است و از تحلیل رگرسیون دادههای پانل و با روش حداقل مربعات تعمیم یافته برای تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیهها استفاده شد. نمونه آماری شامل 73 کشور عضو سازمان ملل متحد بین سالهای 2006 تا 2013 هستند. یافتههای تخمین مدل برای این کشورها نشان میدهد که شاخص دریافت مجوز ساختوساز و تجارت برونمرزی در بین ابعاد فضای کسبوکار از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ پسازآن مؤلفه شروع یک کسبوکار بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دارد. همچنین مؤلفه پرداخت مالیات فقط در دو معادله کارآفرینی نوظهور و کارآفرینی نوپای اجباری توان پیشبینی فعالیتهای کارآفرینانه را دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |