دوره 3، شماره 10 - ( 9-1400 )                   جلد 3 شماره 10 صفحات 34-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد واحد ابهر، ایران
چکیده:   (944 مشاهده)
چکیده :
در بازار روزافزون رقابتی و پویا امروزی، دستیابی به تعهد برند یکی از اهداف نهایی هر برندی است. با توجه به اهمیت بیشتر درک اخلاقی برند و مزایای نمادین آن از نگاه مشتریان، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تجربه برند بر تعهد برند با نقش میانجی اشتیاق متعادل و اشتیاق وسواس گونه به برند و نقش تعدیل­گر اخلاق برند ادراک‌شده مشتریان بیمه دانا می‌پردازد. پژوهش حاضر، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است. نمونه آماری این پژوهش 387 نفر از مشتریان بیمه دانا که بر اساس رابطه کوکران تعیین و به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. داده‌های‌ موردنیاز‌ با‌ استفاده‌ از‌ پرسشنامه‌های ‌استاندارد‌ جمع‌آوری شد. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون‌های پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازه‌گیری شدند، سپس برازش کلی مدل پژوهش سنجیده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که تجربه برند بر تعهد به برند، اشتیاق متعادل و اشتیاق وسواس گونه به برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. از سوی دیگر آزمون واف نشان داد که تقریباً بیش از 19درصد از اثر کل تجربه برند بر تعهد به برند به‌صورت غیرمستقیم توسط متغیر میانجی اشتیاق متعادل و وسواس گونه به برند تبیین می‌شود هم­چنین یافته­های حاصل از آزمون نشان از شدت ضعیف اثر تعدیلی اخلاق برند ادراک‌شده در رابطه علی بین تجربه برند با اشتیاق معمولی به برند در این پژوهش دارد.
متن کامل [PDF 990 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/13 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.